افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۱۷۴۷
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟
حکم تخلیه و دستورتخلیه فوری از نظر ظاهر بسیار شبیه یکدیگر هستند اما در واقع تفاوت و محل استفاده متفاوت زیادی با یکدیگر دارند که امروز به بررسی آنها می پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، هاتف حسین زاده، عضو مرکز وکلای قوه قضاییه استان البرز دراین باره می‌گوید: تا قبل از سال ۱۳۷۶، مالک برای بازپس‌گیری ملکی که اجاره داده بود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شد. در آن زمان هم اکثر مالکین برای گرفتن ملک خود، می‌گفتند که ملکم را برای پسر یا دخترم که به تازگی ازدواج کرده می‌خواهیم و قصد داریم که خودمان از خانه یا حتی مغازه استفاده کنیم. این به آن معنی بود که اگر خانه یا مغازه‌ای که که در اجاره بود، حتما باید دلیل قانع کننده‌ای وجود داشت تا مستاجر قانع می‌شد که ملک را تخلیه کند حتی اگر مدت اجاره تمام شده بود.

او می‌افزاید: این موضوع مالکین را با چالش و مشکلاتی مواجه می‌کرد و برای گرفتن حکم تخلیه باید اول دلیل قانع کننده‌ای پیدا می‌کردند وبعد اینکه گرفتن حکم تخلیه از دادگاه بسیار طولانی و خسته کننده بود. در مرداد ماه سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی قانونی حکیمانه و در ۱۳ ماده تصویب کرد که به بیان ساده در مواد ۲ و ۳ چنین آمده است:

بعد از تمام شدن مدت زمان اجاره، مالک با در دست داشتن قرارداد اجاره که توسط دو شاهد امضا شده، برای گرفتن حکم تخلیه ظرف مدت یک هفته اقدام کند؛ که این اقدام از طریق ماموران کلانتری صورت می‌گیرد. حال باید توجه داشت که صدور دستور تخلیه فوری فقط از طریق شورا‌های حل اختلاف امکان پذیر است.

وی ادامه می‌دهد: برای دریافت دستور تخلیه فوری باید چند شرط رعایت شود:

قرارداد اجاره باید کتبی باشد.

دو نفر شاهد قرارداد را امضا کرده باشند.

مدت اجاره تمام شده باشد.

حسین زاده می‌گوید: اختلافاتی مانند سرقفلی، حق کسب و پیشه و فسخ و ... شامل دستور تخلیه فوری نمی‌شود و باید از طریق دادگاه اقدام شود.

این وکیل می‌افزاید: حال می‌خواهیم بدانیم چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت. این انتقال از طریق راه‌‎های مختلفی امکان پذیر است:

مالک، باغ یا خانه خود را در اختیار دوست خود قرار داده است که در اصطلاح حقوقی می‌توان از طریق حبس مطلق یا صلح منافع این انتقال صورت بگیرد.

مالک، ملک خود را اجاره داده، اما امضاء دو نفر شاهد در قرارداد اجاره وجود ندارد.

مستاجر از پرداخت اجاره ماهیانه امتناع می‌کند و در قرارداد اجاره در این مواقع حق فسخ برای مالک پیش بینی شده است و مالک می‌خواهد از حق فسخ خود استفاده کند.

موضوع سرقفلی و حق کسب و پیشه مطرح است.

او می‌افزاید: در این مواقع مالک باید طی دادخواستی که به دادگاه ارائه می‌دهد، دلایل صدور حکم تخلیه را مشخص کند. همچنین باید به این نکته دقت شود که در ابتدا مالک با رضایت کامل خود، ملک را در اختیار شخص قرار داده است، اما اکنون دیگر تمایلی به ادامه راه ندارد.

با توجه به اینکه زمان رسیدگی و صدور حکم تخلیه در حال حاضر بسیار طولانی است. پس قبل از هر اقدامی با وکیل متخصص مشورت شود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->